Tuesday, August 25, 2009

Program Pencegahan H1N1 di FKPM!!


Tanggal 24 Ogos 2009 (Isnin)

Pelancaran "Program Pencegahan H1N1" yg dianjurkan oleh MASSA dgn kerjasama kelab - kelab dalaman telah berlangsung dgn jayanya pada pagi ini..Program yg dijangkakan berlangsung selama sebulan itu telah dirasmikan dgn jayanya oleh Dekan Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media (FKPM), Prof Madya Mohd Adnan Hashim di hadapan Pejabat Pentadbiran Am FKPM dgn menandatangani lampiran poster program sebagai simbolik perasmian acara berkenaan..utk makluman pembaca juga, FKPM merupakan fakulti yg pertama dan menjadi pelopor kpd program seumpama ini di UiTM, tahniah diucapkan di atas usaha murni dan efektif tersebut..beberapa wakil dari MASSA dan kelab - kelab dalaman telah dilantik menjadi ejen pencegah H1N1..program pd pagi itu dimulakan dgn pengagihan topeng muka ke setiap kelas - kelas yg berkesempatan..pelajar - pelajar dan pensyarah turut diberikan topeng muka percuma pd hari ini sbg langkah mencegah penularan wabak H1N1..pelajar yg menerima topeng muka berkenaan digesa supaya terus memakai topeng berkenaan sbg tanda menyokong program yg dianjurkan oleh fakulti ini..walaupun ada beberapa kelas yg tidak berkesempatan utk dilawati pd pagi tersebut akibat kekurangan bekalan topeng muka, diharapkan pada masa akan datang warga fakulti mengambil langkah pencegahn sendiri bg mengelakkan wabak pembawa maut ini dari terus menular..sesungguhnya ungkapan yg kerap disebut dan dilaungkan ada benarnya, "mencegah itu lebih baik dari mengubati.." sama - sama lah kita bukan sahaja di FKPM, tetapi seluruh UiTM dan dunia, berganding bahu bagi membendung wabak ini merebak dan meragut lebih banyak nyawa..


Monday, August 24, 2009

Selamat Menyambut Ulang Tahun Kemerdekaan Negara Ke-52!!


Bersatu Rakyat Menjalin Muhibah,
1 Malaysia Amalan Dipegang,
Merdeka Negara 52 Tahun Sudah,
Jasa Pejuang Harus Dikenang!!


1 MALAYSIA : RAKYAT DIDAHULUKAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN..

MARI KITA BERSAMA SAMA MENGIBARKAN JALUR GEMILANG DI SAMPING MEMANFAATI BULAN RAMADHAN YG MULIA INI DGN MENSYUKURI RAHMAT KURNIAAN ILAHI PD BUMI BERTUAH INI..MERDEKA!!

Friday, August 21, 2009

Mencuba Nasib di UFM - Info Muzik Terkini..


Tanggal 21 Ogos 2009 (Jumaat)..

Hari ini aku agak teruja dan gementar..aku menaiki lif ke Tingkat 13,Menara Sultan Abdul Aziz Shah UiTM Shah Alam..aku masih tidak dapat menyembunyikan perasaan gugup ku..sesampai ke tingkat 13,aku terus meluru ke pejabat UFM..sebelum ini aku sudah pernah ke sini sebelum mereka menunda tarikh ujibakat tersebut ke minggu ini..seperti biasa tingkat 13 ini agak sunyi dan terpecil suasana nya..sedang menuju ke pejabat,aku terserempak dgn rakan rakan ku yg lain..aku pun mengambil tempat duduk ku dan mengisi borang ujibakat..kemudian aku diberikan dua helaian skrip berita, berita ekonomi dlm bahasa melayu sermentara berita sukan dlm bahasa inggeris..aku pun terus membaca skrip tersebut dan mengadaptasikan nya dalam fikiran ku bg melancarkan tutur kataku..selesai giliran zaidi rakan kelasku,kini tiba giliran ku..alamak..aku pun melangkah masuk dan memberikan salam..aku lihat ada 2 org panel yg menilai,seorg lelaki dan seorg wanita..aku duduk dan memperkenalkan diri..fuh..aku dah mula gelabah..panel2 yg berada di situ meminta supaya aku bertenang..aku pun memulakan tutur bicaraku menggunakan mikrofon dan headphone,gaya seorang penyampai radio yg sebenar..aku pun terus memperkenalkan diriku,membaca keratan berita yg diberikan,mengendalikan segmen ku sndiri..dan plg mengejutkan aku perlu berlakon..fuh!! nasib baik aku ada pengalaman berlakon beberapa kali sebelum ini..sesudah semua sesi berakhir,aku pun melangkah keluar..keputusan nya akan diketahui jika mereka menghubungi ku nanti..mudah mudahan aku berjaya..amin..

Salam Ramadhan Pembuka Bicara



Salam Ramadhan Pengukuh Ukhuwah,
Menjadi Pemangkin Amal Kebaikan,
Dosa Ditegah Pahala Ditambah,
Supaya Insan Mendapat Kemuliaan...

Selamat Menyambut Ramadhan Al - Mubarak kpd Semua Warga2 Siber Sekalian..Semoga Ramadhan kali ini lebih bermakna buat kita semua.. Insyaallah..

Bilik Gerakan MASSA Bakal Berwajah Baru!!

Tanggal 21 Ogos 2009..

Beberapa AJK MASSA termasuk saya yg hanya mewakili Broadcasting Club (Wakil Part 1) telah membantu (walaupun tak banyak) mengecat Bilik Gerakan MASSA di tingkat bawah Bangunan Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media..Suasana bilik yg dahulunya agak suram dgn pilihan warna hijau telah berubah menjadi lebih menonjol dan ceria dgn pilihan warna yg berani iaitu warna orange..warna tema MASSA.. kalau nk tgk gambar2 yg terkini anda boleh melayari laman blog MASSA di http://massauitm.blogspot.com ataupun datang ke FKPM dan lihat sendiri hasilnya..huhu.disamping itu juga, mesyuarat kecil mengenai program pencegahan H1N1 turut diadakan pada hari yg sama..




Thursday, August 20, 2009

Pertandingan Kawad Kaki Terbuka UiTM (PERKAD 2009) dan Perbarisan SAF 2009

Tanggal 16 Ogos 2009 (Ahad)..

Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media (Kompeni F Kesatria) telah menghantar wakil daripada para pelajar FKPM Semester 1 mengikuti Pertandingan Kawad Kaki Terbuka UiTM (PERKAD). Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar dan ucapan tahniah kepada Fakulti Kejuruteraan (Kompeni A) yang telah menjuarai PERKAD buat kali ini.

Walaupun FKPM (Kompeni F) gagal membawa pulang sebarang hadiah kejayaan, tetapi anda sudah melakukan yang terbaik untuk fakulti dengan latihan hanya dalam masa kurang dua minggu berbanding kompeni lain yang sudah bersedia lebih awal. Tahniah juga di atas usaha tersebut, penat jerih yang berbayar dengan satu pengalaman yang tidak mungkin mudah dilupakan begitu sahaja. Terima kasih juga kepada para komander Kompeni F yang banyak membimbing kami selama ini. Jasamu tetap dikenang selalu!!



Tanggal 26 Julai 2009 (Jumaat)

Stadium UiTM pd malam ini bermandikan limpahan cahaya dan kegemilangan apabila telah berlangsung Majlis Perasmian Sukan Antara Fakulti (SAF) 2009. Turut dilangsungkan pada malam berkenaan adalah Pertandingan Perbarisan SAF dan Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media (FKPM) tidak ketinggalan menyertai pertandingan tersebut.

Sebilangan besar peserta yang mewakili FKPM merupakan pelajar baru semester satu yang menyertai ko-kurikulum Kesatria Negara. Untuk makluman, pertandingan perbarisan SAF untuk tahun ini telah dijuarai oleh Fakulti Teknologi Kreatif dan Artistik (TEKA). Tahniah diucapkan!

(Artikel yg sebenar telah terpadam oleh pengarang blog, jd sumber dipetik dr MASSA..harap maklum)




Thursday, August 13, 2009

Hari Perkhemahan Kesatria Negara 2009 di Ulu Yam,Selangor..

Tanggal 8 & 9 Julai 2009..

Pagi ini aku bangkit dari lena ku yg cukup indah..tp apakan daya,aku terpaksa menghapuskan perasaan itu begitu sahaja atas tugas dan semangat kesatria yg mengalir dlm tubuhku pd pagi yg dingin tersebut..selesai bersiap pd pukul 6.30am,aku harus menunggu rakan2 ku yg lain utk bergerak bersama2..aku pun menunggu di cafe medan selera seksyen 2 dan menikmati sarapan pagi bg mengisi perut ku yg kosong pd pagi itu,nasi lemak kerang bersama sebotol air ribena..jam hampir menunjukkan waktu 7.15am..kami harus berkumpul di perhentian bas Kolej Teratai tepat jam 7.30am..aku dan rakan2ku yg lain pun bergegas menaiki bas rapidkl T603 menuju ke destinasi..ternyata kami terlewat lebih kurang 5 minit..dgn beg yg ku sandang di bahu serta digalas di tangan,aku pun berkejar ke lokasi setelah berhenti di Dataran Cendekia..mujur para komander tidak memarahi kami atas kelewatan yg tidak disengajakan tersebut..aku pun masuk ke dalam barisan dan memulakan pagi itu dgn penuh bersemangat..

Aku dan rakan2 ku pun menaiki bas UiTM sebanyak 3 buah yg disediakan oleh pihak Kesatria Negara bg Kem KEBINA1 ini..aku menaiki bas nombor 2 setelah bergabung dgn kompeni dr Fakulti Art & Design dan Kompeni Brassband..kami bertolak dr UiTM Shah Alam menuju ke Ulu Yam lebih kurang jam 8.00am..suasana di dalam bas agak sunyi,mungkin masih ramai yg mengantuk dan tidak cukup tidur seperti ku..mungkin juga mereka menjadi lebih berdisiplin kerana diperhati oleh komander di dalam bas..kemudian,semasa perjalanan yg agak panjang itu,komader menyuruh kami menyanyikan lagu UiTM Di Hatiku dan Darah Kesatria dgn penuh bersemangat..aku hanya tahu lagu UiTM sahaja..yg lain juga begitu..jd komander pun mengajar kami lagu Kesatria tersebut dan turut mengajar cara2 utk melapor bg sesiapa yg dipilih menjadi IC Platun serta mengisi borang akuan..tidak lama selepas sesi itu berakhir,aku pun turut teridur mengikuti jejak langkah rakan ku yg lain kerana keletihan akibat perjalanan yg panjang..

Aku tidak pasti jam sudah menunjukkan pukul berapa ketika kami semua tiba di The Woods,Ulu Yam..kerana kami tidak dibenarkan memakai jam..setibanya di sana,aku pun menuruni bas dan mngambil segala bagasi yg ku bawa utk dibawa ke tempat berkumpul..kami kemudiannya berkawad sebentar mengikut platun..kami diberikan sedikit taklimat tentang perjalanan program..kami juga turut diajar asas2 mendirikan khemah..selesai mendirikan khemah seramai iaitu 5 org bg setiap khemah,kami pun diarah berkumpul semula utk aktiviti seterusnya..aku telah dilantik menjadi IC Platun 3 pd mulanya..aku pun memberikan hukuman kpd anggota2 platun ku dan melapor kpd komander..petang itu juga kami perlu mereka logo,motto dan trademark bg kumpulan kami yg diberi nama "Siput Sedut" atas undian yg dilakukan dan membuat pembentangan kumpulan..selesai LDK yg pertama tersebut,kami diberikan tugasan utk memasak beberapa menu kecemasan di dalam hutan seperti tepung lilit,nasi putih dan telur..kumpulan kami telah memenangi pertandingan berkenaan dgn mendapat anugerah "Dekorasi Terbaik"..kemudian,semua para pelatih menguruskan diri masing2 sehingga berlangsung nya aktiviti malam setelah selesai berbincang mengikut kumpulan bg persembahan malam nanti..malam itu dimulakan dgn persembahan di Malam Kebudayaan..kumpulan kami memilih untuk membuat persembahan muzik video beberapa seleksi lagu baru dan lama berdasarkan tema yg dipilih secara undian "Tinggal Sayang Tinggal Pujaan"..tema nya mmg kedengaran terlalau romantis dan agak lucu..aku dipilih sebagai pelakon utama persembahan malam itu..aku dgn rela hati memain kan peranan ku..aku mungkin tidak byk pengalaman berlakon (cuma drama bahasa inggeris yg aku sertai pada tahun lalu mnjadi johan di sekolah ku serta menimba pengalaman di latihan AKSES UiTM selama 1 malam sahaja..huhu) tetapi aku tetap bersemangat melakukan yg terbaik utk rakan2 kumpulan ku yg lain..kumpulan ku dipilih sbg kumpulan yg pertama memulakan persembahan pd mlm itu..aku pun memulakan lakonan ku bersama seorg pasangan wanita di dlm kumpulan diiringan alunan lagu2 dr anggota kumpulan ku..selesai persembahan,mereka memuji lakonan ku pd mlm tersebut,aku berasa sgt bangga dan terharu,sekurang2 nya aku telah memberikan yg terbaik utk kumpulan ku tanpa sebarang latihan..alhamdulillah..

Seterusnya aktiviti yg agak mencabar bg ku iaitu "Night Walk"..kami ditugaskan utk menutup mata utk dibawa ke lokasi yg ditetapkan..bg pelatih perempuan yg lemah semangat dan dtg bulan pd mlm tersebut dilarang utk mengikuti aktiviti tersebut kerana dikhuatiri mengundang masalah..aku sudah mula merasai kesejukan dingin mlm mencengkam sehingga tulang2 ku..perasaan gementar sedikit menyelubungi diri..aku pun memulakan aktiviti pd mlm tersebut,kami diberikan satu kata laluan dan dibawa ke satu lokasi rahsia dgn menutup mata..setelah dilepaskan sorang demi seorang bg siswa dan berpasangan bg siswi,kini tiba giliran aku..aku bagai terpana sebentar,aku pun membuka kain penutup mataku..dunia di hadapan ku gelap gelita..aku diarahkan oleh seorg komander utk berjalan berpandukan tali yg sudahpun diikat dr satu pokok ke pokok yg lain..aku menjadi seram sejuk..kali pertama aku melakukan aktiviti seumpama ini,berjalan kaki berseorangan di dalam hutan rimba yg tebal pd waktu yg sudah menunjukkan hampir jam 2 pagi jika aku tidak silap (aku tidak dibenarkan memakai jam)..ketika memulakan perjalanan sudah ku lihat satu susuk lembaga yg berbalut dgn kain..pd fikiran ku itu adalah salah seorang komander yg ditugaskan utk menjaga dan memerhatikan kami pd malam itu jd aku pun membiarkan sahaja dan meneruskan langkah ku dgn lebih cepat sambil mataku tidak lg menoleh ke kiri dan kanan,hanya ke bawah..dlm perjalanan aku terlihat seekor kelip2 terbang melintasi ku..cukup indah,tetapi aku telah diberi arahan supaya tidak menegur sebarang objek yg kita nampak di hutan..hermm...sesudah beberapa minit perjalanan yg menyeramkan trsebut,aku sampai ke puncak penamat..komander yg berada di situ menyuruh aku memberikan kata laluan yg sudahpun diberikan sebelum nya atas faktor keselamatan..setelah selesai,aku pun duduk bersama2 rakan2 ku yg sudah smpai awal trlebih dahulu..fuh,lega rasanya..sesudah menunggu di situ agak lama dan semua pelatih2 sudah sampai,kami pun turun ke bawah semula beramai ramai..

Kemudian kami dikejutkan dgn amukan para komander!!gempar seketika malam itu apabila salah seorang komander rasa terkilan dan tersentap dgn komen salah seorang pelatih..aku juga turut menjadi gugup dan terkesima.."apa sudah jadi??" kami dikenakan pelbagai jenis hukuman yg agak memeritkan sehingga salah seorg dr kami mengakui tindakan tersebut..setelah beberapa lama kemudian,beberapa nama disebut utk tampil ke depan..dlm hatiku terasa amat lega kerana tiada namaku dlm senarai..mereka teruk dimaki dan dimarahi kerana tidak mahu mengakui kesalahan mereka..kemarahan para komander kian meledak!! kemudian.......SUPRISE!! kami disuruh menyanyikan lagu selamat hari jadi kpd beberapa org rakan ku yg menyambut hari lahir mereka dlm bulan ini..mereka menamai aktiviti malam tersebut sbg WAKENABEB!! kemudian selesai acara memotong kek dan meniup lilin,kami semua dibenarkan pulang dan tidur di khemah masing2..aku pun tidak tahu jam sudah menunjukkan pukul berapa pd waktu itu ttp aku kira2 sudah hampir pukul 4.00am..maka aku pun terus terlena kerana kepenatan walaupun keadaan di dlm khemah cukup menyeksakan dan sempit,5 org dlm 1 khemah kecil,suasana yg sungguh tidak selesa dgn pelbagai bau yg kurang menyenangkan..

Dlm kira2 jam 5.30am,kami diarahkan bangun utk bersembahyang subuh dan bersiap utk aktiviti seterusnya pd pagi itu..argghh..tidurku tak cukup,serasa malas mahu bangkit dr lena ku tp apakan daya harus dituruti jua..aku pun hanya sempat menukar baju dan mencuci muka sebelum mengambil wudhuk di sungai yg begitu sejuk pd pagi itu..aku pun menunaikan solat subuh secara berjemaah..kemudian aktiviti pd pagi itu diteruskan dgn sarapan pagi sebentar dan bersedia utk "Jungle Tracking"..sebelum itu dua org pelatih siswa dr platun 4 dimarahi oleh seorg komander kerana bangun lewat dan tidak menunaikan solat subuh pada pagi itu,agak malang nasib mereka..kemudian aktiviti meredah hutan pun diteruskan..kami berjalan mengikut platun..laluan nya tidak la begitu mencabar,akan tetapi kasut dan seluarku habis dikotori oleh selut dan lumpur..hingga pacat pun sempat singgah di lengan ku,cis tanpa aku sedari aku telah menjadi penderma darah kpd haiwan tersebut..biarkan lah..kami kemudiannya dibawa membersihkan diri di sungai setelah melalui laluan yg tidak begitu panjang kerana jumlah kami yg agak ramai..kami kemudian bersedia dgn aktiviti,"Perang Kesatria"!! kami perlu berperang antara platun menggunakan belon yg berisi air dan segengam tepung di tangan..pelbagai insiden lucu telah berlaku..malang nya platun ku telah tewas ke atas platun lain..platun yg menang pula dikehendaki menentang pasukan para komander..bermula lah detik peperangan yg melucukan,ada yg cuba utk menggunakan helah2 tertentu..keputusannya....para komander berjaya memenangi peperangan pada hari tersebut..herm..dh agak dh pun..

Kami kemudiannya diminta berkumpul kembali mengikut platun bg aktiviti "Gotong Royong" membersihkan kawasan..satu2 platun dilepaskan kerana menurut komander kawasan tersebut agak "sempit"..maka kami pun hanya menuruti arahan tersebut..kini tiba giliran platun ku..kami diberikan briefing mengenai "program" berkenaan..kami diarahkan berpecah mengikut kumpulan siswa dan juga siswi..hati dan fikiran ku mulai kehairanan dan kebingungan..hermm..tiba2 dgn tidak semena2..Ya Allah..ada air yg mengalir di kepala ku dan rakan2 ku yg lain..air apa??air rendaman sisa2 ayam mentah yg digaul bersama telur ayam!!cis,air tersebut sudah termasuk ke dalam mulutku!!sungguh tidak enak dan masam baunya..sekarang komander mengumumkan kami secara rasminya bergelar pelatih kesatria negara yg sejati!!aku bangga!!huhu..kemudian kami diarahkan utk membersihkan diri di dalam sungai yg brdekatan..Alhamdulillah dpt juga aku membasahkan tubuhku dan membersihkan dr kotoran dan bau busuk tersebut..air sungai begitu sejuk dan segar..malangnya,kami tidak dapat berendam lama dan menikmatinya..kami harus segera bersiap dan mengemaskan khemah kami utk keberangkatan pulang dan upacara penutup sebentar lagi..

Setelah selesai berkemas,aku pun meletakkan khemah yg siap dibungkus di dalam beg ke atas pangkin yg disediakan.. aku pun menunggu rakan2 platun ku yg lain..setelah semua berkumpul,upacara penutup pun dimulakan..selesai Cikgu berucap,acara yg paling kami nanati2 kan iaitu upacara penyampaian hadiah bg kategori Platun Plg Ceria, Platun Plg Rajin, Platun Plg Kemas..dan Platun ku iaitu Platun 3 telah mendapat anugerah Platun Plg Berdisiplin dan aku pun dgn perasaan penuh bangga mewakili platun ku utk mengambil hadiah..Tahniah Platun 3 (Siput Sedut)!!kerjasama yg diberikan sgt dihargai.."Semangat Disedut Bersama"!!hehe..seseudah acara selesai,kami melakukan aktiviti yg terakhir iaitu sesi "post mortem" dlm platun bersama komander kami..kemudian kami pun berangkat pulang menaiki bas dan beredar meninggalkan The Woods, Ulu Yam yg telah mempalitkan 1001 rasa dan memori dlm diari hidupku selama berada di UiTM ini tetapi yg pasti aku keletihan dan terus tertidur di dalam bas yg turut menjadi sunyi sepi sehinnga tiba di UiTM Shah Alam semula..zzzz... (harap maaf,koleksi gambar camping belum ada banyak lg..)



antara ahli dlm kumpulan platun 3

Wednesday, August 12, 2009

Pengembaraan Meneroka UiTM Shah Alam..

Tanggal 7 Julai 2009..

Hari ini aku sedikit tegang..tak tahu kenapa..aku terlalu sibuk memikirkan persiapan utk pergi berkhemah di The Woods,Ulu Yam keesokan pagi bg program Kesatria Negara..aku masih agak kebingungan..aku tiada kelas pd hari ini,jadi aku gunakan kesempatan yg ada utk berehat sepenuhnya di kamarku dan kemudian keluar menunaikan kewajipan ku sbg kaum adam dan seorg khalifah Allah di muka bumi ini bersembahyang jumaat di Masjid Shah Alam..selesai bersembahyang,aku pun menaiki bas ke Perhentian Bas Seroja utk memulakan pengembaraan aku pd hari tersebut..aku menghayunkan langkah panjang ku menuju ke PTAR1 utk memulangkan buku berkenaan "Film History" sebanyak 3 buah yg aku pinjam sejak minggu lepas bg menyiapkan assignment kumpulan ku..sesudah memulangkan buku2 berkenaan,aku pun berjalan lg ke Kolej Delima utk membeli baju Kesatria Negara bewarna hijau zaitun yg sudah pun mula dijual dgn harga rm29.00..aku menapak lg ke lokasi seterusnya iaitu Kafe Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media utk menikmati menyantap beberapa hidangan bg mengalas perutku yg kosong dan memenuhi tenaga ku yg sudah hampir longlai..kemudian,sesudah makan aku pun bergerak ke Lapangan Boling Padang berhampiran Kompleks Renang utk memberikan sokongan kepada pasukan wanita fakulti ku Masscomm All-Stars..ternyata kehadiran ku berjalan kaki ke situ tidak sia2 apabila mereka berjaya memenangi perlawanan tersebut menentang pelajar2 Perubatan (MEDIC)





Selesai menonton perlawanan tersebut kau pun pulang ke Kolej Meranti dgn keadaan yg cukup meletihkan..terasa mahu sahaja aku berehat dari sebarang aktiviti esok,tapi apakan daya aku tidak mampu berbuat apa2..malam tersebut aku menaiki bas ke Stadium UiTM bg menyaksikan perlawanan bola sepak persahabatan antara pasukan Veteran UiTM menentang KL..aku tidak dpt menyaksikan perlawanan tersebut sehinnga tamat kerana aku perlu bersiap sedia dgn barang2 ku utk perkhemahan esk..jd aku pun pulang kembali ke kolej dgn berjalan kaki mendaki bukit yg curam..akhirnya sampai di kolej,sesudah semua pekerjaan ku selesai aku pun terlena..zzz...

video

Sunday, August 9, 2009

Suatu Pagi di Pelabuhan Klang

Tanggal 6 Ogos 2009 (Khamis)

Kalau ikut kan hati dan benak fikiran ku sekarang,aku semacam sudah malas utk menulis sebarang coretan di laman blog ku ini..tiada sesiapa pun yg membaca..mungkin org fikir aku "syok sendiri",membebel entah apa2..tp atas dasar ingin brkongsi apa yg aku alami maka aku tetap terus meluahkan apa yg terbuku di hati dan fikiran ku,hanya blog menjadi wadah dan sumber aku meluahkan perasaan ku..jika tiada yg sudi mendengar rintihan aku..

Pagi itu aku bangun lambat 15 minit dr waktu yg aku tetapkan iaitu pd jam 6.30am..dingin pagi menusuk hingga ke tulang,keheningan nya mmg cukup simbolik dan indah..aku harus menyiapkan diriku utk menuju ke satu destinasi..selesai bersiap aku pun menunggu rakan2 ku yg lain dan bergerak bersama2 menaiki teksi ke Stesyen KTM Padang Jawa pd pukul 8.00am..kami akan di dikawal oleh Pn.Haryati atau lebih kami senangi dgn panggilan mama..pagi itu merupakan kelas beliau "Thinking and Writing Strategies" dan kami akan dibawa ke Pelabuhan Klang utk tugasan menulis sebuah jurnal dlm bahasa inggeris..aku dan rakan2 ku yg lain pun membeli tiket komuter yg berharga rm1.70 dan menaiki tren ke P.Klang..suasana di dlm tren mmg tipikal dan membosan kan,hanya sebilangan rakan2 ku sahaja yg memeriahkan dan menggamatkan suasana,mengambil gmbar dan berbual2 kosong..sedang aku sibuk menulis jurnal ku dgn buku catatan dan sebatang pen yg tersemat di tgn..sambil fikiran ku lemparkan jauh melewati luar jendela kaca tren..

Setibanya di P.Klang,kami dibawa berjalan2 di sekitar badar tersebut..pemandangan di sekitar jeti dan dermaga begitu menarik perhatian ku,walau pun tidak lah seindah mana,akan tetapi aku berasa sgt teruja kerana itulah kali pertama aku menjejakkan kaki ke bandar pelabuhan yg terkemuka di Malaysia itu..kelihatan kapal2 berlabuh,warga laut menjalankan kerja2 mereka..bau minyak hitam pekat menusuk ke hidungku..aku faham keadaan itu..kumpulan aku yg berjalan bersama2 mama..kami sempat melawat perpustakaan di situ,dan minum pagi..selesai meneroka dan menulis jurnal ku,kami pun dibawa pulang menaiki tren sekali lagi ke Padang Jawa..setibanya di sana,aku dan rakanku ku menumpang kenderaan mama menuju pulang ke fakulti utk kelas seterusnya..arghhh..hatiku sudah menjerit kebosanan,tubuhku merintih kepenatan..zahirnya sahaja yg masih nampak bertahan..















Aku tidak tahu lg apa yg harus aku coret kan di sini..cukup la utk hari ini..aku tulis byk2 bukan ada sesiapa yg membaca..walau cerita ini akan menjadi usang dlm blog ku ini,aku lega dpt menulis dan meluahkannya dari terus tersimpan..sekian..

wassalam..






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...