Thursday, November 26, 2009

Lembaran Perjalanan Dan Pengalaman

Tanggal 15 November 2009 - Hari ini cukup senang bagiku..melihat gugusan awan berarak mendung mengiringi hatiku yg acap kali dirundum perasaan yg bercampur baur..ada yg mengembirakan aku ada juga yg menyedihkan aku..hari ini selepas maghrib aku punya misi yg agak besar,lembaran perjalanan hidupku kian terbuka,aku akan meneroka UiTM Pulau Pinang..aku kebosanan di dalam bilik D201 Kolej Meranti..aku bagai mati akal..ramai rakan sebilikku sudah pulang ke kampung halaman masing masing..aku agak kelaparan pada pagi itu..namun ku biarkan perutku kosong kerana sudah hampir tengah hari,jadi baik aku teruskan menu yg patut diisi ke dalam perutku dengan hidangan tengah hari sahaja..jam hampir menunjukkan pukul 1..aku ingin keluar makan tengah hari tapi tiada teman..aku ingin mengajak rakan bilikku yg masih tinggal tetapi mereka tiada di dalam bilik,mungkin sibuk menguruskan hal ehwal “clearance room”..

Kolej Meranti yg dahulunya dipenuhi pelbagai warna warganya kini semakin kosong dan sunyi..lantas aku pun mengambil keputusan utk menghantar kiriman sms kpd abg ku abg Fayad..aku bertanya jika dia sudah makan tengah hari ataupun belum..tidak lama selepas aku mengirim sms ku,aku mendapat balasan..abg Fayad masih belum makan tengah hari dan ingin membawaku makan di restoran Nasi Lemak Cinta Sayang di sekitar Seksyen 7..aku gembira beliau tidak menolak pelawaanku dan permintaanku,maklumlah selepas ini aku sudah tidak punya peluang yg lama dan banyak utk bersama beliau..aku akan berangkat ke Pulau Pinang utk kursus selama 5 hari pd petang ini manakala abg Fayad akan ke Kajang esok utk kursus selama hampir sebulan dan kemudian beliau harus pulang ke Kedah menjalankan latihan praktikal di sana..semalam aku gembira apabila beliau sudi membawaku berjalan jalan di sekitar downtown Cheras dan bandaraya Kuala Lumpur..itu juga adalah kali pertama aku berjalan jalan di sekitar Kuala Lumpur sehingga lewat pagi seumur hidupku,aku sgt gembira..memang lama aku menantikan peluang tersebut kerana tiada sesiapa yg sudi membawaku keluar berjalan jalan apa lagi sejak ayahku meninggal dunia..

Lupakan kisah lalu,aku terus bersiap dan menunggu di perhentian bas berhadapan Medan Selera Seksyen 2..dalam pukul 2 lebih abg Fayad pun tiba dan aku pun terus menaiki keretanya menyelusuri jalan raya.beliau singgah sebentar di fakulti dan DSB atas beberapa urusan sebelum membawaku makan di restoran Nasi Lemak Cinta Sayang..itu adalah kali pertama aku menjejakkan kaki dan makan di sana..aku amat berterima kasih kpd abg Fayad kerana membawaku makan di sana..aku sudah merancang utk membelanjanya makan pd hari tersebut kerana sudah lama hatiku terdetik dan merancang sedemikian,ternyata rancangan ku gagal,resit bayaran lantas begitu cepat direntap oleh abg Fayad dr tangan ku..arrggghh..seperti selalu apabila makan bersamanya,aku gagal lagi!!huh..mengapa beliau begitu baik sekali..sukar utk menemui seorg abg sebaiknya..selepas beliau membayar segalanya di kaunter bayaran,sekali lg aku bertanyakan jumlah bayaran yg sekurang kurangnya aku perlu bayar..beliau hanya menguntum senyuman dan berkata “murah saja”..aduuhh..aku sudah tidak terkata apa apa lg,hanya terdiam seketika waktu..sekarang tiba masa utk abg Fayad menghantar ku pulang ke Kolej Meranti,dalam perjalanan pulang aku mendapat satu panggilan telefon dari pihak kolej yg mengatakan aku perlu memindahkan barang barang milikku dari bilik D201 ke bilik C204..

Aku akur pd arahan mudah tersebut..setibanya di hadapan pagar Kolej Meranti,aku terus menjadi sedih dan sebak..aku berterima kasih kepada abg Fayad kerana byk membantu ku saat susah dan senang serta meminta maaf kepdanya kerana aku telah byk menyusahkan beliau dan jika membuat beliau marah..hatiku tersentuh apabila beliau berkata aku tidak membuat apa apa kesalahan kepadanya,begitu baik sekali tutur bicaranya.. aku mengakhiri sesi melodramatik dlm kereta tersebut dengan meminta restu daripada abg Fayad agar beliau mendoakan perjalanan ku sepanjang ke Pulau Pinang selamat,aku bersalaman serta mencium tangannya penuh kesopanan,metafora kepada penghormatan seorang adik kepada abg nya... aku minta dan memohon agar dapat bertemu lg pd masa akan datang..aku gembira yg beliau juga mengharapkan perkara yg sama..aku turut mendoakan beliau dlm keadaan yg baik baik saja sepanjang kursus yg bakal beliau hadiri nanti..pesanan “jaga diri selalu” tidak pernah lekang dr bibirku dan abg Fayad..aku pun melangkah lesu keluar dari kereta beliau dan memasuki perkarangan Kolej Meranti sambil memberi lambaian perpisahan yg ku harapkan hanya bersifat sementara..cukuplah aku bercerita mengenai itu kerana aku tidak mahu dikatakan berlebihan..

Tepat jam 7 petang,selesai menguruskan diri,aku terus bersiap dan mengucapkan selamat tinggal kepada rakan rakan bilikku yg masih berbaki di dalam bilik..aku berharap aku akan berjumpa dengan rakan rakan bilikku lg semester depan walaupun kami berlainan kursus pengajian dan bakal tinggal berasingan nanti..aku lihat jam di tangan sudah hampir menunjukkan jam 7.30 petang..aku bergegas melangkah keluar dari Kolej Meranti utk terus menaiki bas RapidKL T603 menuju ke perhentian bas Kolej Seroja di dalam Kampus UiTM Shah Alam sebelum pukul 8 malam..aku kemudiannya menuruni bas setelah tiba ke destinasi dengan sebuah bagasi besar ditarik di tangan kiri ku dan sebuah bagasi kecil bewarna merah disandang di bahu kanan ku...fuh,nasib ku baik kerana aku menepati masa..aku cukup risau jika aku terlewat tiba dan bakal ketinggalan basku nanti..setibanya di sana aku mendaftar dan aku sudah ditauliahkan sebagai peserta kursus One Malaysia siri 4 dan dihantar berkursus selama lebih kurang 5 hari di UiTM Pulau Pinang..aku menaiki bas yg diberi nama “Echo” sama seperti nama kumpulan yg diberi utk ku disana..aku tidak boleh bercerita lebih panjang dan lanjut mengenai aktiviti dan program ku di sana..ianya agak sulit utk digembar gemburkan di sini,cukup jika aku katakan aku selesa dan senang mengikuti kursus berkenaan,menginap di kolej penginapan siswa yg diberi nama Kolej Zamrud,cukup makan yg enak dan pengisian program yg cukup berguna,bermanfaat,seronok dan menguji kreadibiliti kepimpinan yg sejati di samping aku dpt mencari lebih ramai rakan baru dari pelbagai latar dan fakulti yg berbeza..Alhamdulillah aku berjaya menyelesaikannya,dan yg penting juga aku tidak diserang oleh “Charlie” di sana..