Thursday, June 24, 2010

Pencarian Platform TOP HOST 2010 Dalam Diri – Mampukah TOP HOST 2012 Menjadi Sasaranku?


Tanggal 20 Mei 2010 (Rabu) - Hari ini aku bangun lewat..semuanya gara gara kekurangan jam tidur yg cukup dan aku mahu memaanfaatkan cuti semester pada kali ini dengan mendapatkan rehat yg secukupnya tetapi serasanya aku tidak mampu..begitu banyak tugas yg perlu aku selesaikan..esok aku perlu ke UiTM Shah Alam semula untuk tugas yg baharu..aku sudah bersedia mungkin..lupakan sebentar cerita esok, kita coretkan sambungan kisah hari ini..aku kemudiannya terus bergegas dan bersiap bangun dan melengkapi diriku dengan sepersalinan kemeja hitam serta sut putih..mengapa aku berpakaian sedemikian?? mudah saja, untuk ke Sri Pentas Bandar Utama..aku pun menaiki bas dan tren utk ke lokasi yg ditujui..biasalah, pengangkutan awam telah menjadi sebahagian dari hidupku sejak sekian lama..aku berjumpa dengan Salma di KL Sentral terlebih dahulu sebelum menaiki bas RapidKL U82 untuk ke Bandar Utama..

Tujuan utama aku dan Salma pergi ke Sri Pentas Bandar Utama pada hari ini adalah bagi menyaksikan siaran langsung program TOP HOST 2010 peringkat akhir, tujuanku juga adalah untuk menyokong senior dari fakulti ku yang telah berjaya melangkah penuh bergaya ke peringkat lima kelompok terbaik iaitu kak Syazwani Diyana yang sekarang ini masih lagi mengikuti pengajian dalam jurusan Komunikasi Massa di peringkat Master... sebelum itu ada juga seorang senior ku yang juga masih mengikuti pengajian dalam jurusan yg sama cuma bezanya dia di peringkat Ijazah Sarjana Muda (Degree) sama seperti ku di fakulti iaitu Faizal Azhar atau lebih mesra dan senang aku panggil sebagai abang Farell..akan tetapi sayangnya abg Farell telah tersingkir di saat saat akhir semasa peringkat kelompok 7 terbaik..walau tiada rezeki berpihak padanya,aku masih menyokongnya sebagai seorang senior dan abg kepada aku dan berharap dia akan terus cemerlang dalam karier atau bidang yg dipilihnya nanti, atau mungkin bila aku berkesempatan utk bertemu dgn abg Farell semula di fakulti semester depan jika dia menyambung baki pengajiannya..insyaallah..

Setibanya kami di Bandar Utama, kami berhenti dan singgah di Medan Selera One Utama di sana utk menikmati sedikit hidangan dan mengisi perut ku yg agak lapar setelah agak jauh berjalan..ini adalah kali pertama aku datang dan singgah di sini,aku belum pernah menjejakkan kaki ku di sini jadi kesempatan yg ada telah aku guna kan sehabis baik yg mungkin..setelah puas berjalan di sekitar One Utama dari petang sehingga jam 7.45 malam, kami mula menapak ke Sri Pentas, jaraknya tidak lah begitu jauh kerana itu kami mampu untuk menapak sahaja..setibanya di perkarangan Sri Pentas Bandar Utama tersebut aku sudah mula merasai kehangatan malam tersebut..antara faktor yg mempengaruhinya adalah lokasi yg dipilih untuk menyaksikan peringkat akhir rancangan tersebut iaitu hanya di Perkarangan Sri Pentas..mengapa tidak di studio?mulanya aku agak sedikit kehairanan tetapi setelas puas berfikir beberapa ketika dan mengkaji beberapa faktor aku mungkin faham..aku memerhati keadaan sekeliling..agak ramai juga penonton yg hadir memeriahkan malam tersebut, ada juga beberapa ahli keluarga finalis yg turut hadir memberikan sokongan pastinya..setelah mendapatkan sebuah t-shirt TOP HOST 2010 edisi terhad (yang aku tidak boleh pakai kerana saiznya yg terlalu kecil) aku pun pergi dan berdiri dalam kalangan para penyokong kak Diyana yg rata rata nya berpakaian serba putih..

Setelah berbual bual kecil dan berkenalan dengan beberapa orang di sana termasuk seorang rakan yg aku kenal melalui facebook iaitu Alia yg sememangnya juga pengemar dan pengikut setia rancangan TOP HOST 2010 ini, dia menghadiahkan aku sebuah banner atau banting yang tertera gambar serta tulisan yg menyokong kak Diyana untuk aku pegang dan simpan sebagai kenangan..terima kasih Alia.. aku agak teruja apabila terlihat kelibat seseorang yg menjadi ikon kepadaku dalam bidang pengacaraan melintas di hadapanku, siapa lagi kalau bukan abg Ally Iskandar..kesempatan yg ada itu aku gunakan utk mengabadikan sekeping gambar bersamanya sebagai kenangan..adalah lebih baik jikalau aku dapat meluangkan masa yg lebih lagi bersama abg Ally untuk beliau berkongsikan pengalaman nya dalam dunia penyiaran ini kepadaku,aku ingin menjadi sepertinya..mungkin saat itu akan menjelma atau pun langsung tidak..aku tidak tahu..timbul satu persoalan di situ..harapnya saat itu bakal tiba satu hari nanti, insyaallah..antara selebriti lain yg turut hadir pd malam itu seperti Datin Norjuma, Dina dan semestinya Dato’ Siti Nurhaliza yg sememangnya aku minati sejak sekian lama..

Rancangan Finale TOP HOST 2010 sudahpun bermula..aku meletakkan fokusku kepada program yg sedang berlangsung tersebut..sedikit keterujaan bercampur penat menekan diriku..mereka Top 5 yang terdiri dari kak Diyana, Fadhil, Zaim Helmi, Liyana dan juga Nabihah menerima tugasan pertama mereka iaitu mereka perlu mengulas topik yg telah dipilih secara rawak di hadapan penonton...antara topik yg diberikan pada malam itu terdiri daripada isu Baju Merah di Bangkok Thailand, gelombang kedua H1N1,pilihanraya Britain,Piala Thomas dan juga pelancaran Produk SimplySiti..bermula dengan peserta pertama kak Diyana, seniorku tampak begitu berkeyakinan seperti selalu berada di hadapan penonton dan juga lensa kamera..sedikit pun tidak nampak kekok seolah olah lagak nya pengulas yg professional.. mendapat topik isu pilihanraya Britain bagiku sesuatu yg agak sukar namun tugas itu telah digalas dengan cukup cemerlang oleh beliau..tujuan diberikan tugasan pertama pada malam itu adalah untuk memilih dan menentukan dua finalis terbaik yg bakal melangkah ke peringkat akhir Top 2 nanti dari 5 finalis akhir yg bertanding.. 

Setelah beberapa ketika aku dan audiens lainnya menunggu keputusan tersebut,aku bersorak kegirangan apabila 2 nama yg telah aku jangka dari peringkat awal iaitu kak Diyana dan Fadhil telah berjaya melangkah ke peringkat Top 2 atas prestasi mereka yg aku rasakan cukup cemerlang sedari awal pertandingan lagi..akan tetapi harapan dan naluri ku lebih kuat diletakkan dan disandarkan kepada kak Diyana utk merangkul gelaran TOP HOST 2010 namun aku tetap menyokong kedua dua mereka ke peringkat akhir kerana mereka sememangnya hebat!! tugasan kedua yakni yg terakhir utk musim kali ini diberikan kepada mereka berdua, kali ini kurasakan lebih mencabar, menemubual selebriti dan diva No.1 negara, Dato’ Siti Nurhaliza yg kini telahpun bergelar seorang usahawan yg berjaya..

Aku seakan teruja mengetahui tentang tugasan terakhir tersebut,menemubual artis yang sememangnya aku minati sejak dari dulu lg memang satu kesempatan yg sangat berharga dan manis buat dua finalis TOP HOST 2010 tersebut..setelah selesai menyudahkan tugasan menemubual tersebut, dan sementara menanti keputusan akhir, penonton telah disajikan dengan klip tugasan yg belum pernah disiarkan sebelum ini iaitu kesemua 10 peserta TOP HOST 2010 yg dipecahkan kepada kumpulan lelaki dan wanita perlu melakukan tarian lagu ‘Nobody’ dari kumpulan Wondergirls…agak lucu melihat gerak dan langkah tari mereka yg kelihatan bersahaja dan spontan tetapi cukup menghiburkan pada malam itu..selepas slot iklan berakhir, detik pengumuman keputusan pemenang TOP HOST 2010 akan dilakukan oleh Dato’ Sri Farid Redzuan sendiri..

Saat kaca skrin di meja Dato’ Sri Farid memaparkan wajah kak Diyana sebagai pemenangnya aku dan lainnya bersorak kegirangan..bangga melihat pencapaian seniorku itu menjulang nama sebagai juara TOP HOST 2010..membawa pulang hadiah wang tunai bernilai RM10,000 serta bakal mengikat kontrak bersama TV3 umpama sebuah mimpi yg menjadi realiti..serasa ingin berada di tempat kak Diyana akan tetapi masih byk yg perlu aku pelajari untuk mencapai tahap seumpama itu..selesai acara penyampaian hadiah tersebut maka tamatlah siaran program pencarian bakat pengacaraan itu..aku pun bertemu dengan beberapa org finalis sebentar utk berbual sebentar sebelum mereka naik utk ke sidang akhbar..aku hanya sempat bertemu dengan abg Farell sahaja ketika itu sebelum mereka semua finalis naik ke atas..boleh saja kalau diikutkan untuk aku naik ke atas sekali bersama sama mereka tetapi aku tidak punya rasa untuk berbuat sedemikian setelah dimaklumkan..

Selesai sidang akhbar,kelihatan kelibat kak Diyana turun dari bangunan Sri Pentas menuju ke ahli keluarganya yg menunggu di luar..aku juga berada di situ menunggu dan sempat meluangkan masa berbual seketika bersama sama mereka..ucapan tahniah dan bangga aku kirimkan buat seniorku itu..selesai berbual bual dgn mereka, kak Diyana meminta diri sebentar untuk menyalin pakaian..beberapa ketika kemudian, kelihatan Aswad yg juga peserta TOP HOST 2010 turun dan ingin pulang..sapaan ku disambut baik kerana beliau juga merupakan penyampai radio sambilan, sama dengan apa yg aku lakukan sekarang..selesai berbual Aswad pun meminta diri utk pulang begitu juga dengan rakan facebook ku,Alia..

Beberapa ketika kemudiannya, turun peserta TOP HOST 2010 yg lainnya seperti Liyana,Zaim Helmi,Sri,abg Farell dan kak Diyana..aku dan yg lain nya sempat berbual seketika..saat aku menyuarakan hasrat ku utk menyertai TOP HOST yg akan datang,mereka memberikan sokongan yg padu kepadaku..aku rasa terharu dan agak bersemangat untuk mencapai keinginan dan impian tersebut..mereka menanti hasrat aku itu untuk menjadi realiti di TOP HOST 2012 insyaallah..aku berharap aku mampu kecapinya…hanya masa yg akan menentukan..

Sesudah itu, aku pun meminta diri kepada abg Farell dan Sri yg masih berada di situ untuk aku dan Salma pulang ke Seremban semula..Afiq rakan sekelasku semasa di sekolah telah menunggu di luar pagar bangunan Sri Pentas..kami pun menaiki kereta yg dipandu Afiq lalu meninggalkan Sri Pentas Bandar Utama dengan seribu satu kenangan yg terpalit pada satu malam akhir yg bermakna…persoalan masih terngiang ngiang di benakku








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Happy Birthday tickers